تاپ ثبت

آشنایی با فرایند تمدید برند 1403

آشنایی با فرایند تمدید برند ۱۴۰۳

آشنایی با فرایند تمدید برند

ثبت برند تجاری یا همان علامت تجاری از موضوعاتی است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا رشد سریع‌تری داشته باشند و توسط مشتریان شناخته شوند. ثبت برند برای مدت محدودی انجام می‌پذیرد و مدیران کسب‌وکار موظف‌اند تا قبل از اتمام مهلت قانونی نسبت به تمدید برند اقدام کنند.

ضرور تمدید برند

تمدید برند تجاری اهمیت زیادی دارد، زیرا اگر برندتان را در مدت قانونی تمدید نکنید، اعتبار آن خاتمه می‌پذیرد و احتمال ثبت آن توسط فرد دیگری وجود دارد و شما حق هیچ‌گونه اعتراضی را نخواهید داشت. حفظ برند به‌صورت رسمی از موضوعات مهمی است که کسب‌وکارها باید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشند تا امکان حفظ مشتریان را داشته باشند.

مدت زمان اعتبار برند

زمانی که برندی را ثبت کنید به مدت ۱۰ سال آن را در اختیار خواهید داشت و پس از پایان دوره ده ساله، برندتان منقضی می‌شود. اما جای نگرانی چندانی وجود ندارد، زیرا بعد از پایان مدت ۱۰ سال تا حدود ۶ ماه فرصت دارید تا برندتان را تمدید کنید و امتیاز برند همچنان برای شما باقی بماند.
اگر شرکت یا شخص حقیقی از این مدت ۶ ماه استفاده نکند، برند منقضی شده و افراد دیگر امکان ثبت علامت تجاری را برای خود خواهند داشت. باید توجه داشته باشیم که اگر برند به نام شرکت ثبت شده باشد و در ترکیب اعضای شرکت تغییری ایجاد شده باشد، باید قبل از تمدید برند نسبت به ثبت تغییرات شرکت ها و اصلاح اساسنامه اقدام کنید.

هزینه تمدید علامت تجاری

برای تمدید کردن برند باید همان هزینه‌هایی که برای ثبت برند انجام می‌شود را انجام دهید. البته در فرایند تمدید دیگر نیازی به آگهی در روزنامه رسمی ندارید. هزینه‌های مرتبط با تمدید برند به تعداد محصولات، مجوزهای لازم و طبقات درخواستی بستگی دارد.

منظور از طبقات ثبت برند چیست؟

هر برندی برای ثبت یا تمدید نیاز دارد تا حوزه کاری فعالیتش را مشخص کند. برای مشخص شدن حوزه کاری ، سازمان ثبت انواع شرکت‌ها را در ۴۵ طبقه قرار داده است تا کسب و کارها بتوانند ثبت برند یا تمدید را در طبقه مربوط به خودشان انجام دهند. هزینه ثبت برند یا تمدید آن بستگی زیادی به طبقات هر برند و محصولات آن دارد.

مدارک لازم برای تمدید برندهای تجاری در ایران

برای تمدید برندهای تجاری باید به اداره مالکیت مراجعه کنید و مدارک زیر را ارائه کنید:

  1. کارت ملی و شناسنامه متقاضی به همراه اسناد شرکت یا وکالت‌نامه قانونی؛
  2. ارائه مشخصات برند ثبت شده به همراه نام و نشان تجاری؛
  3. تکمیل اظهارنامه تمدید علایم تجاری؛
  4. ارائه مجوزهای فعالیت شامل جواز تاسیس، پروانه بهره‌برداری،پروانه ساخت، جواز کسب و…؛
  5. آگهی روزنامه رسمی تاسیس یا آخرین تغییرات شرکت؛
  6. ارائه کارت بازرگانی برای تمدید علامت تجاری لاتین.

در مراحل ثبت شرکت یا ثبت برند ممکن است به مدارک مرتبط با تسویه حساب‌های مالیاتی هم نیاز باشد. به همین دلیل قبل از تمدید برندتان نسبت به پرداخت بدهی‌های مالیاتی اقدام کنید. کمک گرفتن از یک شرکت خدماتی مالیاتی کمک زیادی به تنظیم فرم‌های مفاصا حساب به شما خواهد کرد.

 

تمدید برند به چقدر زمان نیاز دارد؟

 

تمدید برند به چقدر زمان نیاز دارد؟

از زمانی که اظهارنامه رسمی را برای تمدید برندتان تکمیل کنید و مدارک مورد نیاز را در سامانه اداره مالکیت معنوی بارگذاری کنید در حدود ۲ ماه تایید مجدد برند و ثبت آن به زمان نیاز خواهد داشت. البته در مدت این ۲ ماه سایر کسب‌وکارها امکان ثبت برندتان را نخواهند داشت و نیازی نیست، نگران باشید.

مراحل تمدید اعتبار برند

فرایند تمدید برندتان از مراحل ثبت برند ساده‌تر است. زیرا بسیاری از اقدامات لازم را در مرحله قبلی انجام داده‌اید. فقط شما باید:

  1. وارد سامانهir شده و تقاضای تمدید برند یا علامت تجاری را انتخاب کنید؛
  2. متن درخواست را تکمیل کرده و اطلاعات موردنظر را به‌طور صحیح وارد کنید؛
  3. تمامی پیوست‌ها و مدارک خواسته شده را به‌صورت درست آپلود کنید؛
  4. هزینه‌های اعلام شده را پرداخت کنید و صحت اطلاعات را تایید کنید؛
  5. در این مرحله اطلاعات توسط کارشناسان بررسی می‌شود و در صورت تایید یک اظهارنامه در اختیارتان قرار می‌گیرد؛
  6. در تاریخ تعیین شده باید حضوری به اداره مالکیت معنوی بروید و گواهی ثبت یا تمدید برند را دریافت کنید.

اعمال تغییرات برند در زمان تمدید

احتمال ایجاد تغییرات در هر برندی بر اثر گذر زمان وجود دارد. به همین دلیل در زمان تمدید برند، اگر نیاز باشد می‌توانید تغییرات مدنظرتان را اعمال کنید. این تغییرات ممکن است در طبقه‌بندی، نشان تجاری، نام برند و… باشد. برای اعمال تغییرات در برند باید علامت تجاری جدید، کپی روزنامه رسمی به هدف طبقه‌بندی، مدارک مالکان و حق امضا را به همراه کپی گواهینامه ثبت علامت تجاری را وارد کنید. همچنین اگر مراحل ثبت اختراع در ایران را هم طی کرده‌اید، مدارک مربوط به آن را هم برای تعیین طبقه برند ارائه کنید.

 

مزایای اضافه کردن طبقات جدید به برند

 

مزایای اضافه کردن طبقات جدید به برند

در هنگام تمدید، امکان تغییرات یا اضافه کردن طبقات برند را هم دارید. اضافه کردن طبقات به برند مزایایی را برای صاحبان کسب و کار خواهد داشت:

  1. سودآوری: اضافه کردن طبقات برند، ارزش ریالی کسب و کار را افزایش می‌دهد و امکان درآمدزایی را افزایش می‌دهد؛
  2. افزایش اعتبار برند: اضافه شدن طبقات برند موجب خواهد شد تا در استعلام رتبه بندی شرکت امتیاز بالاتری به‌دست آورید و شانس بیشتری برای شرکت در مزایده‌های دولتی داشته باشید؛
  3. بازاریابی بهتر: در صورت حضور در طبقات مختلف، مشتریان شانس آشنایی بیشتر با خدمات یا محصولات‌تان را خواهند داشت.

استفاده نکردن از برند یا ابطال آن

اگر برندی را ثبت کرده‌اید و به هر دلیلی قصد استفاده از آن را ندارید، دیگر نیازی به تمدیدش ندارید و حتی می‌توانید برند مدنظرتان را ابطال کنید. برای ابطال برند، چنانچه به مدت ۳ سال از آن استفاده نکرده باشید، می‌توانید تقاضای لغو و ابطال آن را به دادگاه بدهید. البته چنانچه در دادگاه مشخص شود، تقاضای ابطال به اجبار (قوه قهریه) بوده، امکان ابطال برند وجود نخواهد داشت.

نکات کلیدی تمدید نام تجاری

برای تمدید نام تجاری به نکاتی توجه داشته باشید:

  1. اگر متوجه شدید که برخی از طبقات برند برای کسب و کارتان منفعتی ندارند، آن‌ها را حذف کنید تا هزینه تمدید برند کاهش یابد؛
  2. برای تغییر طبقات برند نیاز به آگهی روزنامه و ثبت تغییرات شرکت دارید؛
  3. اگر در تمدید علامت تجاری و برند تغییری در نشانه‌ها یا شعار کسب و کار ایجاد شده، آن‌ها را اعمال کنید تا حقوق‌تان محفوظ بماند.

سخن پایانی

تمدید برند تجاری از موضوعات مهم برای کسب و کارها است که موجب می‌شود تا حقوق مادی و معنوی آنان حفظ شود. هر برندی که ثبت می‌شود فقط به مدت ۱۰ سال اعتبار دارد و بعد از این مدت باید نسبت به تمدید آن اقدام شود، در غیراین‌صورت سایر اشخاص امکان ثبت برند را به نام خودشان دارند.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مشاوره رایگان در واتساپ بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر اخبار و مقالات