تاپ ثبت

ثبت شعبه و ثبت نمایندگی در ایران و خارج 1403

شرایط ثبت شعبه و نمایندگی در ایران و خارج ۱۴۰۳

شرایط ثبت شعبه و ثبت نمایندگی در ایران و خارج

بسیاری از برندهای معتبر و شرکت‌های بزرگ برای توسعه کسب‌وکارشان نیاز دارند تا شعب یا نمایندگی‌هایی را در سطح کشور یا خارج از ایران ایجاد کنند. اگر ثبت شعبه و نمایندگی به‌درستی انجام شود، حقوق شرکت اصلی و نمایندگان حفظ خواهد شد و احتمال بروز اختلاف یا مشکلات حقوقی کاهش می‌یابد. از همین‌رو آشنایی با معنا و مفهوم شعبه و نمایندگی برای کارفرمایان و نمایندگان آن‌ها ضروری است.

شعبه و نمایندگی به چه معنایی است؟

اگر قصد ثبت شعبه و نمایندگی دارید باید با مفهوم هر کدام و تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر آشنا شوید. در ثبت شعبه، تمامی شعبات به شرکت اصلی وابسته هستند. در یک شعبه تمامی وجوه باید به حساب اصلی شرکت مادر واریز می‌شود. آن‌‌ها در انتخاب مسئول شعبه شرکت‌ها محدودیتی ندارند، اما در اعطای نمایندگی، نماینده باید شخصی حقیقی یا حقوقی باشد.

به‌طور کلی نمایندگی شخصیتی مستقل دارد و تمامی وجوه دریافتی به حساب مشخص شده نماینده واریز می‌شود. نمایندگان کالاها را نمی‌خرند، بلکه آن‌ها را از شرکت اصلی امانت گرفته و پس از فروش محصول و کسر حق نمایندگی، وجه کالا را به حساب شرکت مادر واریز می‌کنند. شرکت‌های بزرگی که قصد دارند شعبه یا نمایندگی تاسیس کنند، بعد از ثبت شرکت نسبت به ثبت برند تجاری اقدام کنند تا امکان حفاظت از حقوق مادی و معنوی خودشان را داشته باشند.

قوانین ثبت شعبه و نمایندگی

همانطور که قوانین مشخصی برای تاسیس شرکت وجود دارد، برای ثبت شعبه و نمایندگی نیز طبق مواد ۲ و ۴ آیین‌نامه اجرایی قانون اجازه ثبت شعب این گونه بیان شده است:

شعبه شرکت خارجی، واحد محلی شرکت اصلی است که وظایف شرکت را در محل استقرار انجام می‌دهد و تمامی مسئولیت‌های شعبه برعهده شرکت اصلی خواهد بود. اما نماینده شرکت، شخصی حقیقی و حقوقی است که براساس قراردادی مشخص، بخشی از وظایف شرکت طرف نمایندگی را برعهده دارد و نسبت به انجام این وظایف مسئول است.”

طبق همین آیین‌نامه تمامی شرکت‌های ایرانی و خارجی که در ایران ثبت شده‌اند و فعالیت قانونی دارند و همچنین ثبت تغییرات شرکت ها را برحسب نیاز انجام داده‌اند. اجازه ثبت شعبه و نمایندگی را خواهند داشت.

 

شرایط ثبت شعبه شرکت

 

شرایط ثبت شعبه شرکت

برای ثبت شعبه باید شرکت اصلی به‌صورت قانونی تاسیس شده باشد و در جلسه هیات مدیره نیز رضایت شرکا برای تاسیس شعبه یا شعب گرفته شده باشد. باید توجه داشت که شرکت‌های خارجی در صورتی امکان تاسیس شعبه در ایران را دارند که کشور متبوع‌شان به‌صورت متقابل به شرکت‌های ایرانی، اجازه راه‌اندازی شعبه را بدهد.

باید توجه داشت، شرکت‌های دانش‌بنیان یا خلاق که محصولاتی مبتکرانه برپایه دانش فنی را تولید و عرضه می‌کنند، بهتر است قبل از واگذاری حق تاسیس شعبه، نسبت به پیگیری مراحل ثبت اختراع در ایران اقدام کنند تا امکان حفاظت از حقوق مادی و معنوی محصولات یا خدمات‌شان را داشته باشند.

شرایط تاسیس نمایندگی

برای اخذ نمایندگی یک شرکت، افراد می‌توانند به‌صورت حقیقی (شخصی) یا حقوقی (شرکت ثبت شده) اقدام کنند. با انعقاد قرارداد همکاری، شرکت اصلی موافقت می‌کند تا نماینده بخشی از وظایف آن را در محدوده مکانی مشخصی انجام دهد. شرکت اصلی باید به‌لحاظ قانونی ثبت شده باشد و وظایفی که نمایندگی‌اش را واگذار می‌کند در اساسنامه آمده باشد. همچنین متقاضی ثبت نمایندگی باید تمامی شرایط و مدارک مدنظر شرکت اصلی را ارائه نماید.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شعبه و نمایندگی خارجی

همیشه انتقال دانش فنی و تجهیزات مدرن به داخل کشور مورد توجه صنعت‌گران و دولت‌مردان بوده است. از سویی دیگر، دولت‌ها تلاش داشته‌اند تا شرکت‌های داخلی را ترغیب با تاسیس شرکت یا نمایندگی در کشورهای هم سو با منافع ایران نمایند. برای ثبت شعبه و نمایندگی شرکت‌های خارجی در ایران یا بالعکس باید شرایط زیر فراهم شود:

  1. داشتن دانش و فن کافی برای اخذ نمایندگی و شعبه؛
  2. افزایش صادرات غیرنفتی یا واردات محصولات مورد نیاز کشور؛
  3. عرضه خدمات پس از فروش در ایران توسط شرکت اصلی؛
  4. افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در ایران؛
  5. انتقال دانش فنی به شرکت‌های ایرانی؛
  6. و…

نحوه ثبت شعبه خارجی

 

نحوه ثبت شعبه خارجی

برای ثبت شعبه شرکت ایرانی در خارج از ایران باید مجمع عمومی تشکیل  شود و اکثریت اعضا موافقت‌شان را با تاسیس شعبه یا شعب اعلام کنند. در مواردی که نیاز به دانش فنی یا مهارتی خاصی وجود دارد، کسب و کار اصلی باید به استعلام رتبه بندی شرکت بپردازد تا امکان ارائه آن به مراجع ذی‌صلاح وجود داشته باشد.

سپس براساس این مدارک و اصل گواهی روزنامه کثیرالانتشار مجمع عمومی و گزارشات مالی به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال می‌شود تا مدارک به‌لحاظ کارشناسی مورد بررسی قرار گیرند و نظر نهایی به متقاضی اعلام شود.

امور مالیاتی در ثبت شعبه و نمایندگی

نکته مهم در ثبت شعبه و نمایندگی این است که باید از ابتدای کار به امور مالیاتی توجه داشت. در ثبت شعبه شرکت، تمامی مسئولیت‌های مالیاتی برعهده شرکت اصلی است. اما در اخذ نمایندگی بخشی از مسئولیت با شرکت اصلی است و پرداخت الباقی مالیات برعهده نماینده خواهد بود. بنابراین بهتر است از یک شرکت خدمات مالیاتی برای پیگیری امور مربوط به سامانه مودیان و ثبت صورتحساب‌های الکترونیکی کمک بگیرید تا با مشکلی مواجه نشوید.

سخن پایانی

ثبت شعبه و نمایندگی، راهکاری مطمئن و سریع برای توسعه کسب و کار محسوب می‌شود. همچنین افرادی که امکانات مناسبی دارند با اخذ نمایندگی یا شعب کسب و کارهای بزرگ، امکان درآمدزایی مناسبی را خواهند داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه ثبت شعبه و نمایندگی با کارشناس تاپ ثبت تماس بگیرید.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مشاوره رایگان در واتساپ بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر اخبار و مقالات